Aktualita
Meranie ultrajemných častíc z dopravy: V Dánsku dýchajú až 4-krát čistejší vzduch ako na Slovensku
31. 10. 2025
Mobilita
Koncom júna, počas našej študijnej cesty v Kodani, prebiehalo informatívne meranie znečistenia ovzdušia ultrajemnými prachovými časticami (UFP - z anglického ultrafine particle). Cieľom meraní bolo porovnať, do akej miery prispieva doprava k zhoršeniu kvality ovzdušia v Dánsku a na Slovensku. Výsledky prekvapili. Merania zamerané na znečistenie z dopravy boli uskutočnené v rámci aktivít projektu Populair v spolupráci s občianskym združením CEPTA.
Intenzívna automobilová doprava je významným zdrojom znečisťovania ovzdušia na Slovensku. Merania preukázali, že znečistenie ovzdušia UFP z dopravy v Kodani je násobne (2 – 4-krát) nižšie ako na Slovensku. Dôvodom je vysoký podiel cyklodopravy, elektromobilov, bezemisnej hromadnej dopravy (elektrobusy a autobusy na CNG) a skutočnosť, že dieselové autá musia byť vybavené funkčným filtrom pevných častíc kvôli vjazdu do nízkoemisných zón.
Merania OZ CEPTA boli vykonávané prístrojom P-Trak Ultrafine Particle Counter od TSI, model 8525, ktorý meria UFP s priemerom 0,02 - 1 µm ako počet častíc na 1 cm3 vzduchu. Za účelom porovnania meraní boli zvolené podobné lokality ako merania na Slovensku: pred základnou školou, na autobusovej zastávke, na rušných križovatkách a pri rušných cestách v centre miest.
Hravo a zdravo do školy
Znečistenie ovzdušia pred základnou školou v Banskej Bystrici bolo až 4-násobne vyššie ako pred základnou školou v Kodani. Dôvodom je na Slovensku prevládajúci fenomén tzv. rodičovského taxi, kedy rodičia vozia deti do bezprostrednej blízkosti školy autom, pričom v Kodani chodí väčšina detí do školy pešo alebo na bicykli, a to dokonca aj v chladných mesiacoch.
Povedz mi na čom jazdíš, a ja ti poviem odkiaľ si
Koncentrácie znečisťujúcich látok na autobusovej zastávke v centre Banskej Bystrice boli v doobedných hodinách až 4,8-krát vyššie, ako na autobusovej zastávke v centre Kodane počas popoludňajšej dopravnej špičky. Nové kodanské autobusy sú elektrické, staršie sú na CNG a postupne sú nahrádzané elektrobusmi. Na rozdiel od Slovenska je v Kodani veľký podiel elektromobilov a dieselové autá sú vybavené funkčnými filtrami pevných častíc, zatiaľ čo u nás prevláda „nešvar“, ktorý vedie motoristov hlavne starších naftových áut k demontáži DPF filtrov.
Kvalita ovzdušia a dopravná špička
Vzduch na kodanskej rušnej križovatke bol opäť výrazne čistejší ako vzduch na podobne frekventovaných križovatkách v Trnave a Prešove. Priemerné hodnoty boli na Slovensku 2-krát vyššie ako v Kodani a maximálne minútové priemery boli 2 až 3-krát vyššie ako na kodanskej rušnej križovatke v špičke v piatok poobede.
Doprava pri rušnej ceste v Kodani zvýšila koncentráciu UFP 1,4-krát v porovnaní s mestským pozadím, zatiaľ čo v Bratislave to až bolo 4,2-krát. Hodnoty namerané pri slovenských križovatkách a cestách ukazujú výrazné fluktuácie znečistenia, zatiaľ čo merania v Kodani vykazovali ploché krivky alebo len nízke píky.
Ultrajemné prachové častice
Ultrajemné prachové častice sú častice s priemerom menším alebo rovnakým ako 100 nm (0,1 µm), ktoré ľahko prenikajú z dýchacieho systému do krvného obehu a môžu byť prenášané do citlivých orgánov či do centrálneho nervového systému. Ich prítomnosť v krvi môže ovplyvniť jej funkcie a vlastnosti. Sú vysoko reaktívne a môžu obsahovať ťažké kovy a toxické látky. Hmotnosť UFP je v štandardne meranom veľkostnom spektre PM10 a PM2,5 zanedbateľná, preto je pre hodnotenie zdravotných vplyvov vhodnejšie meranie počtu častíc a ich veľkostnej distribúcie.
V porovnaní s časticami PM10 a PM2,5, ktoré sú predmetom regulácie a majú jasne stanovené meracie normy, UFP v súčasnosti nie sú zahrnuté do národnej legislatívy, ktorá upravuje kvalitu ovzdušia na Slovensku. V novej Smernici EÚ o kvalite okolitého ovzdušia a čistejšom ovzduší v Európe z októbra 2024 sa UFP uvádzajú ako nové znečisťujúce látky, ktoré bude povinné monitorovať. Vzhľadom na rozlohu a počet obyvateľov členských štátov sa požiadavky na umiestnenie vzorkovacích miest na meranie UFP líšia.
Hodnotenie kvality ovzdušia
Na vzduch, ktorý dýchame vplývajú emisie vypúšťané z priemyslu, dopravy, domácností a iných, aj prírodných zdrojov, ale tiež rozptylové podmienky, či už meteorologické prvky alebo orografia. Vzorkovacie zariadenia národnej monitorovacej siete kvality ovzdušia, ktorú prevádzkuje Slovenský hydrometeorologický ústav (SHMÚ), sú podľa vyhlášky č. 250/2023 Z. z. o kvalite ovzdušia umiestnené 1,5 (dýchacia zóna) až 4 metre nad zemou. Znečisťujúce látky majú svoje limitné alebo cieľové hodnoty na ochranu zdravia ľudí a určité z nich aj stanovený počet povolených prekročení. Hodnotenie kvality ovzdušia vykonáva SHMÚ zisťovaním úrovne znečistenia ovzdušia použitím metód stáleho merania, výpočtu (modelovania), predpovedania alebo odhadu. Závery hodnotenia kvality ovzdušia sú zverejnené každoročne v správe o kvalite ovzdušia.
Občianske združenie Centrum pre trvalo-udržateľné alternatívy (CEPTA) vznikla v roku 2005 s cieľom podpory a realizácie činností, ktoré rozvíjajú princípy trvalej udržateľnosti. V rámci projektu LIFE IP – Zlepšenie kvality ovzdušia vykonáva meranie ultrajemných častíc v ovzduší za účelom zvyšovania povedomia verejnosti o negatívnom vplyve znečistenia ovzdušia na zdravie ľudí a prezentácie opatrení na znižovanie znečistenia v ovzduší.
Správa z meraní znečistenia ovzdušia ultrajemnými časticami z dopravy – Porovnanie znečistenia v Dánsku a na Slovensku je dostupná na:
https://cepta.sk/wp-content/uploads/2025/09/Report-250902DKvsSK-MV-Sk-fin.pdf
Informácie o meraniach zameraných na priemyselnú činnosť nájdete na:
https://populair.sk/sk/aktualita/meranie-ultrajemnych-castic-z-priemyselnej-cinnosti-ovplyvnuje-znecistenie-okolite-komunity
Informácie o meraniach zameraných na znečistenie z dopravy nájdete na:
https://populair.sk/sk/aktualita/meranie-ultrajemnych-castic-ukazuje-ako-nachylne-je-ovzdusie-na-zmeny-ako-vieme-ovplyvnit-tieto-zmeny-my
Informácie o meraniach zameraných na znečistenie z lokálnych kúrenísk nájdete na:
https://populair.sk/sk/aktualita/meranie-ultrajemnych-castic-z-lokalnych-kurenisk-ako-znizovat-emisie-z-domacnosti










