Blogový článok
Tip nielen pre učiteľov, alebo ako zaradiť tému správneho vykurovania do vyučovacieho procesu
07. 11. 2025
Blog
|
Baďurová Renčová Petra
Bolo to pred rokom, november alebo začiatok decembra. Sedela som s dcérou v kuchyni, (áno, má aj vlastný stôl v detskej izbe, ale najlepšie sa predsa robia úlohy tam, kde je zvyšok rodiny, poznáte to), ja som pracovala na príprave podkladov o vykurovaní k vzdelávaniu na školách a ona sa snažila urobiť si úlohu zo slovenského jazyka. Ja som „zápasila“ s tým, ako interaktívne a atraktívne zapojiť žiakov a ich učiteľov do témy správneho kúrenia drevom a ona hľadala tému alebo námet, o ktorom napíše slohový útvar – pracovný postup.
Dcérine spolužiačky väčšinou písali, ako upiecť bublaninu alebo muffiny, jedna ako vyrobiť kŕmidlo pre vtáčiky, ale jej sa nič z toho nepozdávalo. Ja som v tom momente asi tiež nevyzerala ako najspokojnejší človek, pretože sa ma začala vypytovať, čo toľko škrtám, čo vlastne robím a nad čím tak rozmýšľam.
Pamätám si, že som jej povedala niečo v zmysle: „Chcela by som naučiť deti, ako správne založiť oheň a ako správne kúriť. No nie tak, že prišla teta, čo vám povie, ako správne zakúriť. Chápeš, proste nuda.“
Síce vyzerala, že rozmýšľa skôr o tom, kde prilepí ďalšie trblietky, čo sa jej už týždeň váľali na stole, po chvíli však na mňa „vybalila“, či to teda aj my doma robíme dobre – či kúrime, tak ako sa má a ako sa vlastne má dobre zakúriť. Máme doma kachle a využívame ich ako doplnkový zdroj tepla v zime, keď je pod nulou. Čiže nie sme žiadni extra „kuriči“.
„Hmm,“ zamýšľam sa nad jej otázkami. „Robíme všetko preto, aby sme kúrili správne,“ tvrdím presvedčivo s tým, že veď predsa aj ona už párkrát prikladala drevo do ohňa.
„Ale nikdy som nezakurovala,“ ohradila sa.
Chvíľu som rozmýšľala, ako s tým naložiť a či mám vôbec toľko času, aby sme sa začali „hrať“ s drevom. Mala si robiť domácu úlohu a už bolo veľa hodín! Nakoniec ma presvedčila a spolu sme prichystali prvú várku dreva do kachlí a zakúrili sme.
„Škoda, že nemôžem so sebou nosiť do škôl kachle,“ zamýšľala som sa. „To by mohlo byť zaujímavé, keby také niečo mohli urobiť tie deti aj reálne. A prečo by nemohli?“ napadlo mi. Stačí, keď traja prinesú väčšie poleno, ďalší traja stredné polienko a zvyšní triesky. Podpaľovač prinesiem ja a máme to! Môžem priniesť aj digitálny vlhkomer a overiť si, či drevo, ktoré deti priniesli, je dostatočne suché.
„Tak super, mám interaktívnu aktivitu,“ hovorím dcére. Ona však stále nemala napísaný pracovný postup zo slovenčiny a na hodinách skoro polnoc.
Určite vám je už všetkým jasné, že nám po chvíli došlo, že to, čím sme sa tam hodinu zaoberali, je vlastne pracovný postup. Postup, ako správne založiť oheň nakoniec skončil v zošite ako domáca úloha. Myslím, že pani učiteľka prvýkrát v živote čítala od žiaka napísaný pracovný postup o tom, ako zakúriť v peci. Možno to dokonca čítala prvýkrát v živote, keďže podľa mojich skúseností si žiaľ drvivá väčšina ľudí nikdy neprečítala, ako obsluhovať svoje zariadenie v návode na obsluhu. Ale naspäť k domácej úlohe. Mala tam síce „hrubicu“ a chýbali jej nejaké tie čiarky, priniesla však jednotku!
Podrobné informácie o tom, ako a prečo správne kúriť drevom nájdete na našom webe v sekcii Vykurovanie: https://populair.sk/sk/aktuality/4
Tiež v tejto užitočnej brožúrke o správnom kúrení: https://populair.sk/storage/web-documents/206/zmenene-spravne-vykurovanie-brozura-x.pdf
A tu si môžete prečítať, čo vám radí „prvostupniar“, keď chcete založiť oheň v kachliach a správne zakúriť:
_20251103-111126.png)
Pre učiteľov prikladám aj ďalšie tipy na aktivity, ako ozvláštniť tieto nudné „dospelácke“ témy o kúrení a zaradiť ich do vyučovania. Ako už iste viete, spaľovanie dreva a nielen toho, je veľkým zdrojom znečisťovania ovzdušia a podieľa sa na vzniku smogových situácií.
- Napísať takmer akýkoľvek slohový útvar od básničky, cez rozprávanie, komix až po spomínaný pracovný postup, urobiť moderovanú diskusiu alebo rozhovor na tému vykurovania. Výstupy prác budú určite hodné aj zverejnenia v školských novinách!
- Na biológii, technike alebo fyzike merať vlhkosť dreva, zaujímavý „bezprístrojový“ návod nájdete tu: https://www.facebook.com/reel/637894375681797 (Potrebujete len polienko a saponát!)
- Na výtvarnej výchove spracovať tému teplo, domov, oheň alebo aj teplo bez ohňa (ide to totiž aj bez spaľovania). Vaše výtvory môžete zaslať aj nám a my ich zasa môžeme využiť v príprave kalendárov, plagátov a uviesť autorov!
- Požiadať žiakov, aby priniesli z domu vzorku paliva, z ktorého doma vyrábajú teplo. Mať v zálohe aj také „vzorky“, ktoré ľudia často spaľujú, ale do pecí nepatria (napríklad starý nábytok, textil, letáky a podobne).
- Zavolať si do školy na besedu kominára! Mávajú aj strašidelné alebo naopak veselé historky o tom, čo všetko v komínoch našli.
- Urobiť si opekačku a overiť, koľko dymu robí mokré drevo v porovnaní so suchým, v najjednoduchšom prípade vizuálne či pachovo. Ak chcete merať úroveň prachu, ozvite sa nám a my môžeme na takúto opekaču prísť s prístrojom na meranie koncentrácií prachových častíc!
Určite vám napadnú aj iné zaujímavé aktivity, tak neváhajte, napíšte mi a podeľte sa s nimi. Spracujeme spoločne tipy pre učiteľov 2 :)
Baďurová Renčová Petra
Trenčiansky samosprávny kraj
Od malička ma zaujímalo všetko, veda a technika, ale aj umenie a príroda. Vyštudovala som chémiu na STU BA a popri práci som úspešne absolvovala štúdium v odbore ekologické a environmentálne vedy na UNIZA. Aj v práci som si to pekne podelila. Polygrafia a grafický dizajn preložený starostlivosťou o životné prostredie. Pretože všetko so všetkým súvisí a nič na svete nedokáže fungovať samostatne. Snažím sa na veci pozrieť z viacerých strán a hľadám stále nové možnosti a riešenia.










