Blogový článok
Meranie ultrajemných častíc z dopravy pred areálom ZŠ J. A. Komenského v Seredi
21. 11. 2024 Blog | Bejdáková Marta
Intenzívna automobilová doprava je najčastejšou príčinou zhoršenia kvality ovzdušia v mestách. Dôvodov nárastu automobilovej dopravy je viac, zamerali sme sa na jeden z nich – vozenie detí osobným automobilom do škôl v rannom a popoludňajšom čase počas pracovného týždňa.
Kde vidíme problém?
Hlavný vstup do areálu materských, základných ale aj stredných škôl, je v mnohých prípadoch priamo z miestnej komunikácie. Tu dochádza k stretu prichádzajúcich a odchádzajúcich áut, detí a rodičov vystupujúcich z áut, detí prichádzajúcich pešo, detí na bicykloch či kolobežkách. Tu nám vzniká problém. Neprehľadná situácia z dôvodu kolóny áut na komunikácii a v jej bezprostrednom okolí, výška detí na úrovni áut a nesústredenosť detí voči okoliu, vytvárajú zvýšené riziko z pohľadu nehodovosti.
Vysoká koncentrácia áut na jednom mieste, i keď v krátkom čase, spôsobuje ďalší problém – vypúšťanie znečisťujúcich látok z výfukov áut znečisťuje ovzdušie, čo je zdravotný rizikový faktor najmä pre deti. Medzi znečisťujúce látky, ktoré sa uvoľňujú do ovzdušia, patria najmä emisie oxidov dusíka a prachové častice (PM10 a PM2,5). Súčasťou prachových častíc sú aj ultrajemné častice. Tento závažný problém majú aj ostatné členské krajiny Európskej únie, podľa Európskej environmentálnej agentúry znečistené ovzdušie každoročne spôsobí viac ako 1 200 úmrtí ľudí mladších ako 18 rokov. Deti v porovnaní s dospelými spotrebujú viac vzduchu, a preto mnohokrát vdychujú aj viac znečisteného vzduchu.
Čo nám ukazujú výsledky z merania?
Podporujeme zmeny správania v prospech aktívnej mobility v mestách na Slovensku a preto sme v spolupráci s našim partnerom o. z. CEPTA uskutočnili v termíne od 7. do 8. novembra 2024 meranie ultrajemných častíc z dopravy pred areálom ZŠ J. A. Komenského v Seredi.
Meranie vykonával medzinárodný poradca pre kvalitu ovzdušia a klímu, p. Kaare Press-Kristensen, dva dni. Prvý deň, vo večerných hodinách v čase od 20:23 hod. do 20:57 hod., keď bola intenzita dopravy veľmi nízka, bola priemerná hodnota z merania 6 962 ultrajemných častíc na cm³ vzduchu. (Počas merania mohli byť zachytené hodnoty z mestského pozadia dopravy.)
Druhý deň, v čase od 7:15 hod. do 8:00 hod., kedy rodičia privážali deti pred bránu základnej školy na ulici Komenského, teda v čase rannej dopravnej špičky, bola priemerná hodnota z merania 14 482 ultrajemných častíc na cm³ vzduchu.
Čo sa skrýva za číslami?
Ultrajemné častice vznikajú napríklad pri procese spaľovania pohonných hmôt alebo pri vykurovaní domácností tuhým palivom. Častice majú vysoký obsah toxických sadzí a ich povrch je pokrytý polycyklickými aromatickými uhľovodíkmi a ťažkými kovmi. Tým, že sú veľmi drobné, (pre porovnanie, priemer ultrajemnej častice je približne 100-krát menší ako priemer zrnka piesku), môžu preniknúť cez hornú dýchaciu sústavu do pľúc a odtiaľ sú krvným riečišťom prenášané do celého organizmu. Odporúčanie Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO) pre čistý vzduch je do 1 000 ultrajemných častíc na cm³ vzduchu.
Vieme ísť príkladom?
Poukázať na tento problém, s ktorým sa pasuje nejedna materská či základná škola na Slovensku, sme mali možnosť aj počas Európskeho týždňa mobility (ETM). V spolupráci s vedením ZŠ J. A. Komenského, mestom Sereď, mestskou políciou a s miestnym poslancom, p. Štefanekom, sa nám podarilo uzatvoriť Komenského ulicu počas pracovného týždňa. Verejná miestna komunikácia aj s prislúchajúcim okolitým priestorom patrila len deťom a všetkým nám, bez áut. Počas ETM nás v prvý deň privítalo upršané, sychravé a chladné počasie. Ani to však neodradilo príchodzích. Do školy prichádzali všetci pešo, s dáždnikmi alebo v pršiplášťoch. Autá nechali odstavené na priľahlých parkoviskách a pár desiatok metrov prichádzali v skupinkách, so spolužiakmi, s rodičmi či starými rodičmi. Nereptali, naopak si zmenu pochvaľovali, a okrem detí mali úsmev na tvári aj rodičia. Zopár z nich sa vyjadrilo, že by sa im ulica bez áut páčila nastálo.
To, či takéto opatrenie zostane, je na rozhodnutí miestnej samosprávy a ostatných kompetentných. My, manažérky kvality ovzdušia, však vieme, že „frajeri a frajerky z Komenskej“ by to tak chceli. Povedali nám to. Keď my dospelí našim ratolestiam vytvoríme vhodné podmienky a pôjdeme im príkladom, budú nás prirodzene nasledovať – do školy po vlastných.
Bejdáková Marta
Trnavský samosprávny kraj
Pozíciu manažérky kvality ovzdušia zastávam od augusta 2020 pre zónu Trnavského kraja. Po ukončení štúdia na MTF Trnava, STU BA som sa zaoberala environmentálnymi haváriami na OÚ Trnava. Vďaka mojej práci, prostredníctvom komunikácie a úprimným zvyšovaním povedomia verejnosti i edukačnou výchovou, môžu ľudia lepšie pochopiť podstatu a potrebu kvality ovzdušia. Som presvedčená, že vzdelanie je kľúčom k vybudovaniu udržateľného sveta a je potrebné pre našu i budúcu generáciu.