Aktualita
Zakázali sme reklamu na tabakové výrobky. Zakážeme aj reklamu na SUV?
11. 09. 2020 Osveta
V súvislosti so škodlivým vplyvom na zdravie zakázali mnohé krajiny reklamu na tabakové výrobky. Vo veľkých mestách, kde má významný podiel na znečistení ovzdušia cestná doprava, sa veľkej obľube tešia vozidlá typu SUV. Vozidlá určené do terénu zodpovedné za nadmerné emisie sú však často propagované v mestskom prostredí ako bezpečné či dokonca rodinné.
Britský inštitút New Weather v rámci kampane „badvertising“ [zlá reklama] upozorňuje, že vysoko znečisťujúce vozidlá predstavujú riziko pre verejné zdravie. V záujme plniť svoje klimatické záväzky odporúča inštitút Spojenému kráľovstvu pristúpiť k radikálnemu opatreniu – zákaz reklamy na produkty, ktoré majú nepriaznivý vplyv na životné prostredie, vrátane vozidiel SUV.
Zo všetkých predaných automobilov v Spojenom kráľovstve, predstavujú SUV 40 %, elektromobily len žalostné 2 %. V roku 2019 sa v Spojenom kráľovstve predalo viac ako 150 000 automobilov, ktoré presahovali dĺžku 4,8 metra a nezmestili sa na štandardné parkovacie miesta. Kvôli svojej veľkosti a váhe spotrebuje SUV väčšie množstvo paliva a vypúšťa tak do ovzdušia viac znečisťujúcich látok ako priemerné auto.
Na Slovensku sa z roka na rok predá čoraz viac vozidiel SUV. Ministerstvo financií navrhuje nastaviť poplatok, ktorý uhrádzajú za vozidlo noví majitelia, na základe emisií uvedených v technickom preukaze. Naopak alternatívne úspornejšie automobily plánuje zvýhodniť.