illustration-image-of-the-header

Aktualita

Domov Aktuality Verejný priestor musíme prispôsobiť v prvom rade ľuďom

Verejný priestor musíme prispôsobiť v prvom rade ľuďom

20. 11. 2020  ikona kategórie Mobilita

Vo štvrtok 19. novembra 2020 sa uskutočnil ďalší workshop z cyklu „Ako pripravovať a realizovať strategické plány udržateľnej mobility“, tentokrát zameraný predovšetkým na východ Slovenska. O príklady z praxe sa podelili samosprávy i prevádzkovateľ zdieľaných bicyklov.

 titulná fotografia
Zdroj: pixabay.com

Atraktívny verejný priestor

Plán udržateľnej mobily mesta Košice, ktorý je jednou z „vrstiev“ územného plánu mesta, rieši rozvoj cyklodopravy a verejnej dopravy v metropole východu. Košice sú jednou z prvých samospráv na Slovensku, ktorá otvorene hovorí, že by sme mali plánovať mesto v prvom rade pre ľudí. Ak budeme vytvárať priestor pre automobily, budeme mať mestá áut, no ak budeme plánovať obytné priestory s potrebnou kvalitnou občianskou vybavenosťou v pešej dostupnosti, obyvatelia nebudú mať potrebu premiestňovať sa pre naplnenie bežných každodenných potrieb individuálnou automobilovou dopravou. Výsledkom bude atraktívny verejný priestor, lepšie životné prostredie a lepšia kvalita ovzdušia pre všetkých. 

Opora v zamestnávateľoch

Ak sa zamestnávateľ rozhodne podporiť svojich zamestnancov, aby mohli na dochádzanie do práce používať bicykle alebo zvoliť pešiu chôdzu, náklady, ktoré vloží do vytvorenia podmienok na uloženie bicyklov, vybudovania šatní, prípadne spŕch pre zamestnancov, sa mu vrátia v podobe lepšej výkonnosti a lepšieho zdravotného stavu zamestnancov. Na plánovanie takýchto opatrení sú vhodným nástrojom inštitucionálne plány mobility, prezentované na príklade Mestského úradu Banská Bystrica. Plán má uľahčiť pracovníkom mestského úradu využívanie udržateľných foriem dopravy.

Zdieľaná doprava

Spoločnosť ANTIK Telecom, ktorá sa v prvom rade zaoberá prevádzkovaním telekomunikačných a informačných služieb, prevádzkuje aj viac ako 1000 zdieľaných bicyklov v mestách východného Slovenska. Systém funguje bez toho, aby bolo potrebné budovať tzv. dokovacie stanice alebo inú potrebnú infraštruktúru a pre zapojené mestá nie je finančne nákladný ani náročný na prevádzku. Naopak prispieva k budovaniu pozitívneho „image“ a súčasťou každého bicykla je aj mobilná reklama. Zaujímavou službou, ktorú tento rok spoločnosť pokusne zaviedla v meste Košice sú zdieľané kajaky. Hoci v tomto prípade nejde o skutočný prostriedok alternatívnej mestskej mobility, je to zaujímavé spestrenie verejného priestoru, ktoré ľuďom umožní objavovať prírodné krásy rieky Hornád priamo v meste.