Blogový článok
Ako naučiť deti a ich rodičov, aby chodili do školy po vlastných?
18. 11. 2024 Blog | Mičáková Katarína
Na začiatku všetkého bol e-mail. Týkal sa žiadosti o návštevu materskej škôlky. Takéto e-maily nie sú pre nás neobvyklé a my sa im tešíme, nakoľko vo vzdelávaní tých najmenších vidíme veľký zmysel. Neprekvapila nás teda požiadavka, ale počet škôlok, ktoré mali záujem, aby sme k nim prišli. Bolo ich celkom 9 a všetky boli zo Serede. A to bol iba začiatok jednej z najlepších spoluprác v našom regióne.
Prečo deti?
Túto skupinu verejnosti je potrebné učiť chrániť životné prostredie od útleho detstva. Deti formujú našu budúcnosť a my tak už dnes môžeme prispieť k tvorbe udržateľnejšieho sveta. Ďalším dôvodom prečo sa pri svojej práci zameriavame aj na deti, je skutočnosť, že znečistené ovzdušie na nich pôsobí vo väčšej miere. Je to preto, že deti v porovnaní s dospelými spotrebujú viac vzduchu a teda vdychujú aj viac toho znečisteného. Sú vo vývoji, čo ešte viac zvyšuje riziko. Znečistené ovzdušie každoročne spôsobí v krajinách EÚ viac ako 1 200 úmrtí ľudí mladších ako 18 rokov. Deti sa sami nemôžu chrániť pred znečisteným ovzduším, to môžeme urobiť len my, dospelí. Napriek tomu sme to často my dospelí, ktorí majú tendenciu spochybňovať tieto tvrdenia a veľakrát nedokážme uveriť tomu, že ovzdušie v ich dýchacej zóne najviac znečisťujeme my, naším nadmerným používaním osobných automobilov, častokrát na minimálne vzdialenosti.
Prečo Sereď?
Na Slovensku máme viac ako tri milióny vozidiel. Toto zistenie potvrdzuje aj ranný zhon pred nejednou školou a mesto Sereď v tomto, žiaľ, nie je výnimkou. Nič sa nedeje náhodou a za iniciatívou navštíviť miestne škôlky stál miestny poslanec p. Štefanek. O tom, že motorové vozidlá pre deti nepredstavujú hrozbu len v súvislosti s kolíziou, ale že sú pre ne nebezpečné aj z hľadiska produkcie znečisťujúcich látok do ovzdušia, si uvedomilo aj vedenie ZŠ J. A. Komenského, predstavitelia mesta Sereď, mestská polícia a miestne OZ Mám rád cyklistiku, kde pôsobí aj p. Štefanek. Miestna škola už dlhodobo rieši možnosti upokojenia dopravy v okolí svojej školy, a preto sa na základe našej výzvy zapojili do kampane „Do školy po vlastných“.
Vymysleli sme koleso?
Každý, kto v dnešnej dobe ide v čase rannej špičky okolo nejednej školy, tu môže pozorovať nervozitu, stres, chaos, nerešpektovanie pravidiel a veľakrát aj nadávanie a osočovanie. Ako rodičia často spomíname na to, ako sme do školy dochádzali my. So súrodencami, kamarátmi, spolužiakmi, či už pešo, na bicykli, kolobežke alebo autobusom. Dnešnú generáciu detí ale pripútavame bezpečnostnými pásmi v autách, v ktorých ich vozíme, stále častejšie, aj keď ich nevedomky ohrozujeme my sami. Nech sú už dôvody akékoľvek, stávame sa takto súčasťou nikdy nekončiaceho kolotoča, tzv. rodičovského taxi. Vystúpiť z kolotoča pritom nemusí byť až také náročné. Základom k dosiahnutiu zmeny, ktorú máme v rukách my, dospelí, je najmä tolerancia a vzdelávanie. O tom sme sa v posledných mesiacoch utvrdili aj v Seredi.
Ako sme začínali?
Po úvodnom júnovom stretnutí s riaditeľkou ZŠ J. A. Komenského, p. Paulínou Krivosudskou, kde sme predstavili kampaň „Do školy po vlastných“, sme sa hneď pustili do práce. Koncom školského roka sme stihli realizovať 12. interaktívnych prednášok pre všetky triedy prvého stupňa. So žiakmi 1. - 4. ročníka sme sa rozprávali o tom, prečo je dôležité dýchať čistý vzduch, čo ho znečisťuje, spoznali sme svoje dopravné návyky a ukázali si niekoľko príkladov, kedy sa vo verejnom priestore dopúšťajú chýb dospelí. Po úvodnej hodine sa stali zo žiakov naši terénni pomocníci, ktorí nám pomohli v okolí školy identifikovať celkom 53 prekážok. Zakreslili sme ich do mapy nižšie.
Žiaci, dokonca i najmenší prváčikovia veľmi rýchlo pochopili, čo sa od nich očakávalo. Zarastený stojan na bicykel? Autá parkujúce na chodníkoch? Chýbajúce značky priechodov pre chodcov? Vysoký obrubník, ktorý neumožňuje bezbariérový prechod na druhú stranu? Nákladné auto, ktoré pri priechode pre chodcov predbiehalo iné nákladné auto? To všetko a ešte viac príkladov sme našli s deťmi v okolí ich školy. Vysvetlili sme si, že toto všetko môžu byť dôvody, ktoré môžu viesť k tomu, že v mestách stále častejšie používame autá.
Zaujímavosťou počas našich návštev bolo aj zhotovenie časozberného videa, ktoré zaznamenávalo bežnú rannú premávku pred školou. Aby sme čas na škole strávili čo najefektívnejšie, pred vyučovaním sme tu počas 5 dní merali v ovzduší prítomnosť prachových častíc pri vchode do školy. Popri tomto meraní sme počítali aj množstvo áut, ktoré prešli pred vchodom do školy, pričom väčšina z nich zastavila priamo pred bránami. V jeden júnový deň sme v priebehu 30 minút takto napočítali celkom 159 áut!
Školský rok sme ukončili dotazníkovým prieskumom. Vedenie školy ho distribuovalo žiakom, rodičom a zamestnancom školy prostredníctvom aplikácie EDUPAGE. Jednoduchými otázkami sme sa snažili zistiť viac o dopravných návykov všetkých zúčastnených, o vnímaní situácie pred školou, o dôvodoch k voľbe ich dopravných prostriedkov aj o opatreniach, ktoré by podľa nich mohli zlepšiť aktuálnu situáciu. Vďaka výbornej organizácii a komunikácii sa škole podarilo docieliť návratnosť dotazníkov od takmer 700 respondentov (413 žiaci, rodičia 209 detí, 63 zamestnancov). Výsledky dotazníkového prieskumu budú spracované a dostupné v dokumente Školský plán mobility, ktorý bude obsahovať súbor realizovaných aktivít na škole ako aj dlhodobý plán na dosiahnutie bezpečného, zdravého a ohľaduplného dochádzania detí do školy i zo školy – pešo, na kolobežke, bicykli alebo verejnou dopravou.
Stretnutie s primátorom
Bol začiatok júla, začínal zaslúžený odpočinok po prvých horúcich dňoch, a nás čakalo stretnutie na pôde miestneho úradu. Časovanie bolo prozaické, v septembri nás čakal Európsky týždeň mobility (ETM) a my sme iniciovali stretnutie s cieľom premeniť na jeden deň Komenského ulicu pre potreby detí. Vedeniu mesta – primátorovi Serede, p. Ondrejovi Kurbelovi, prednostke MsÚ Sereď, p. Denise Bartošovej, a vedúcej oddelenia školstva, p. Silvii Kováčovej - sme predstavili naše realizované aktivity aj zámery na ďalšie obdobie. Vysvetlili sme, že vidíme veľkú prekážku v aktívnom dochádzaní detí do miestnej školy v tom, aká je za bežných okolností nebezpečná a rušná Komenského ulica. Zdôraznili sme, že jednoduché obmedzenie vjazdu a pretvorenie verejného priestoru na školskú zónu je štandardom v mnohých mestách počas ETM. Reakciou p. primátora bol návrh uzavrieť cestu nie na jeden deň, ale na celý týždeň! Nakoľko uzatvorenie tejto cesty malo vplyv aj na ďalšie inštitúcie, ako napr. MŠ Komenského, Cirkevnú základnú školu sv. Cyrila a Metoda a Špeciálnu základnú školu, zorganizovalo sa ďalšie koordinačné stretnutie aj za prítomnosti ich zástupcov a taktiež zástupcov mestskej polície.
Príprava na Európsky týždeň mobility
Úvod mesiaca september sa niesol v znamení komunikácie. Uzáveru cesty a dočasné obmedzenie komunikovali všetci. Mesto, mestská polícia, škola, OZ Mám rád cyklistiku, lokálne médiá, aj my. Toto oznámenie prinieslo u verejnosti zmiešané ohlasy. Našli sa takí, čo uzáveru uvítali a boli zvedaví, čo deti čaká, no ticho neostali ani odporcovia takéhoto typu opatrení. Veľa ľudí sa bálo nepoznaného, ale najväčšiu silu mala v takomto prípade komunikácia. Systematickým vysvetľovaním na sociálnych sieťach, aj pri osobných stretnutiach, sme sa snažili verejnosť informovať o dôvodoch, zmenách, našich zámeroch. Veľa sme argumentovali a vysvetľovali pomocou rôznych grafík a videí. Škola pre tieto účely zriadila aj podujatie na sociálnej sieti Facebook.
Prípravné a realizačné práce sa niesli v znamení „v jednote je sila“. K nezabudnuteľnému týždňu pre deti a ich rodičov prispel každý. Mesto opravilo na žiadosť p. Štefanka výmoľ pred školou a v areáli školy, vyčistili miestnu komunikáciu. Občianske združenie OZ Mám rád cyklistiku využilo jednu z behaviorálnych techník a priľahlý chodník pomaľovalo pútavými detskými motívmi. Tie majú za cieľ motivovať deti k aktívnej forme prepravy, pričom zábavné poskakovanie z auta nie je možné.
Dôležité je spomenúť, že škola si v čase plánovania dala záležať aj na zostavení harmonogramu tzv. pešibusu, nakoľko sa mnohí rodičia ráno ponáhľajú do práce, či za inými povinnosťami. Škola teda predstavila koncept Pešibusu, kedy bolo možné zúčastniť sa organizovaného sprievodu, prípadne rodič mohol na 2 vybraných zastávkach, v dvoch vybraných časoch, odovzdať dieťa zodpovednému dospelému. Na základe dotazníkového prieskumu boli identifikované ako zberné miesta 2 zastávky: na Čepenskej ulici a Námestí slobody. Aby neprišlo k nezrovnalostiam, pre tieto účely sme pripravili pútavý plagát, ktorý bol umiestnený na niekoľkých miestach školou, či na mestskom úrade alebo polícii.
Pešibus a jeho premávka
Tento rok sme slávili na škole ETM v termíne od pondelka do piatka, v týždni od 16. - 20. septembra. Od začiatku týždňa deti pri príchode do školy vítal už spomínaný veselý chodník aj nové exteriérové plachty, ktoré budú na plote školy aj v nasledujúcich mesiacoch, pričom majú za cieľ upozorňovať na dôležitosť dobrej kvality ovzdušia v okolí školy.
Je ráno, začíname. Autá mali vjazd na Komenského ulicu zakázaný, ale vďaka dobrovoľníkom premával pešibus z 2 vybraných zastávok. Tieto zastávky boli riadne označené, aby nikto nezablúdil. Videá, ktoré mapovali celú cestu zo zastávok až po školu, zdieľala škola aj mestská polícia.
Každé dieťa, ktoré prišlo ráno do školy aktívne, tzn. inak ako autom, bolo odmenené pri vchode do školy tematickým odznakom, denníkom „Do školy po vlastných“ a pečiatkou. Okrem toho, že žiaci mohli zbierať pečiatky do denníka za aktívny príchod do školy, mohli si tu zaznamenať dojmy, popísať najlepšie zážitky z rána, aké bolo počasie a taktiež zaznačiť čas trvania cesty do školy. Ich aktivita nezostala nepovšimnutá. Svojim aktívnym dochádzaním do školy počas 2 týždňov mohli totiž vyhrať super ceny ako ruksaky, knihy, zápisníky, fľaše a pod.
Pešibus bol v prevádzke celý týždeň. Deti a ich rodičov neodradil ani dážď, ktorý nás na začiatku týždňa vítal. Rovnako sa v tomto týždni opäť vytvorilo časozberné video, tentokrát v čase dopravnej uzávery: https://www.youtube.com/watch?v=A5rluGd6A4k&t
Iniciatíva školy uzavrieť ulicu pred školou mala tzv. lavínový efekt. Okrem toho, že sme počas premávky pešibusu a zákazu vjazdu autám na Komenského ulicu opäť merali prítomnosť prachových častíc v ovzduší pred vchodom do školy, využili tento uzavretý priestor aj školy z blízkeho okolia. Pešibus si zriadila aj Cirkevná ZŠ Cyrila a Metoda, program s pani preventistkou mestskej polície mala ako Cirkevná, tak aj Špeciálna základná škola a deti z materskej školy využili novovzniknutý verejný priestor k pohybovým hrám. Spoločnou aktivitou všetkých škôl bola aj výtvarná súťaž, ktorú zorganizovalo mesto. Vytvorené diela mohli vidieť všetci, opäť stačilo iba prejsť sa a necestovať autom.
Uzavretá ulica pre deti
Záverom týždňa vrcholil celý ETM. Žiaci zo ZŠ Jana Amosa Komenského na vlastné oči videli a zažili, ako môžu vyzerať školské ulice v 21. storočí. Pri príchode do školy vítala žiakov hudba a krásna slavobrána. Bezprostredne po ich príchode nastal aj ďalší zlomový okamih, priestor pre malú hereckú rolu - na uzavretej ulici vytvorili deti spoločne živý nápis ETM 2024. Ich obraz z vtáčej perspektívy zvečnil prizvaný dronista, p. Hlobeň.
V tento deň bolo celé učenie akési iné. Deti sa učili vonku. Celkom na 15 stanoviskách sa deti učili o tom, ako chrániť prírodu, ako mať lepšie ovzdušie, ako spoločne využívať verejné priestory a prečo je potrebné, aby bola doprava udržateľná. Ráno ich pozdravili a privítali predseda Trnavského samosprávneho kraja, p. Jozef Viskupič, primátor Serede, p. Ondrej Kurbel, riaditeľka ZŠ Jana Amosa Komenského, p. Paulína Krivosudská, a koordinátorka projektu LIFE populair, p. Júlia Čaplová. V duchu pozitívnej nálady sa deti učili, hrali, zabávali, pričom nezostali počas dňa hladní, nakoľko sa o zdravé desiate postarala rada rodičov. Všetko zaznamenávali prítomné médiá, ktoré prijali pozvanie osláviť toto podujatie s nami všetkými. Návštevou nás poctili reportéri z RTVS, RTV KREA aj Slovenského rozhlasu. Jednou vetou: Bol to super deň!
Záverom
Keď sa rozprávame o autách, je v istom zmysle jedno, či majú spaľovací motor, či sú to hybridy alebo elektro autá. Emisie prachových častíc produkujú všetky z uvedených. Tie pochádzajú z oderu pneumatík, brzdového obloženia a nemožno zabudnúť ani na resuspenziu z povrchu ciest, t.j. vírenie častíc usadených na zemskom povrchu. U spaľovacích motorov nemožno zabudnúť ani verejnosti známe výfukové plyny. Paradoxom, ktorí si mnoho ľudí neuvedomuje, je fakt, že vo vnútri vozidiel môžu byť deti vystavené omnoho vyšším koncentráciám znečisťujúcich látok, ako keby išli do školy pešo, či na bicykli. To, že sa o tejto hrozbe veľa nehovorí, žiaľ, neznamená, že neexistuje.
K zmene niekedy stačí naozaj málo. Pomôcť môže napríklad aj obmedziť vjazd automobilovej dopravy na cca 150 metrov dlhej ulici, rozptýliť parkovanie áut v rámci mesta a neakumulovať ich pred miestami, kde je zvýšený výskyt citlivej skupiny obyvateľstva. Sereď bola výborným príkladom toho, že k takémuto opatreniu nie sú potrebné veľké investičné náklady. Častokrát je to skôr o ochote zmeniť svoje správanie, tolerancii voči ostatným a vôli spojiť sily s ľuďmi a relevantnými inštitúciami.
Takéto opatrenie sa následne nesie v znamení „win-win“, kedy nevyhráva iba jedna strana. Pozitívne bude nielen zlepšenie kvality ovzdušia, zlepšenie bezpečnosti pre všetkých účastníkov cestnej premávky, ale takýmto spôsobom sa nám podarí aj zvýšiť počet užívateľov verejnej formy prepravy.
Bola kampaň „Do školy po vlastných“, Európsky týždeň mobility a uzavretá ulica pre deti iba unikátny jav alebo bude viesť k zriadeniu prvej školskej zóny v meste? Bude škola aj naďalej motivovať žiakov a ich rodičov k aktívnej forme prepravy? Nech už bude výsledok akýkoľvek, nikdy nie je neskoro začať. Úspech je priam zaručený. Škola prezentovala skúsenosti s kampaňou na pedagogickom festivale ŠIŠKA a rozhodla sa so všetkými aktivitami zúčastniť národnej súťaže o cenu ETM. A výsledok? V kategórii Aktívna organizácia sa víťazom stala práve Základná škola Jana Amosa Komenského v Seredi, ktorá sa svojimi aktivitami zamerala na zvýšenie bezpečnosti a zlepšenie ovzdušia pred školou. Nakoľko do tejto kategórie prišlo viacero prihlášok s podobným zameraním, odborná komisia pri tejto škole ocenila hlavne to, že do iniciatívy sa podarilo zapojiť množstvo dotknutých subjektov, bez súčinnosti ktorých by nebolo možné podujatie zorganizovať v takej kvalite.
O pár mesiacov zverejníme všetky podrobnosti v plánovanej publikácii Školský plán mobility. Veríme, že bude inšpiráciou aj pre ostatné samosprávy a školy, a čoskoro bude čoraz viac detí dochádzať do školy cez bezpečné školské zóny.
Špeciálne poďakovanie patrí: ZŠ J. A. Komenského Sereď, Rada rodičov ZŠ J. A. Komenského, OZ Mám rád cyklistiku, Mesto Sereď, Mestská polícia Sereď, Trnavský samosprávny kraj (Oddelenie územného plánovania a ŽP, Odbor dopravnej politiky, p. Hlobeň), projekt Populair (Andrejka, Veronika, Danka, Julka, Zuzka), SOŠ pôdohospodárska a veterinárna Ivanka pri Dunaji, Slovenský vodohospodársky podnik, š.p., B.M. Kávoviny a dobrovoľníkom
Viac fotografií z kampane TU: https://populair.sk/sk/fotogaleria/1182
Mičáková Katarína
Ministerstvo životného prostredia SR
Od apríla 2020 pôsobím ako manažérka kvality ovzdušia v rámci Trnavského kraja. Ako mame dvoch detí mi nie je ľahostajné, v akom prostredí budú vyrastať moje deti. Chcem ich vychovávať v zdravom prostredí a dobre informovanej spoločnosti, kde sa ovzdušiu venuje dostatočná pozornosť. Nechcem iba nečinne čakať, kým sa problémy vyriešia samé. Svojimi aktivitami v rámci projektu aj mimo neho chcem prispieť k zlepšeniu stavu dôležitej zložky životného prostredia – ovzdušiu.