illustration-image-of-the-header

Blogový článok

Domov Blogy 28 prednášok o „neviditeľnom“ v Trnavskom kraji

28 prednášok o „neviditeľnom“ v Trnavskom kraji

02. 05. 2024 Blog | Mičáková Katarína

Naša planéta, ktorá je naším domovom, čelí denno-denne rôznym environmentálnym výzvam, ktoré ovplyvňujú naše prostredie a životné podmienky. Toto je fakt, ktorý by nejeden mileniál a staršia generácia spochybnili len veľmi ťažko. Okolo nás určite všetci vnímame stále viac rušnejšie mestá, zvyšujúcu sa intenzitu extrémnych poveternostných podmienok, teplejšie zimy a letá, či miznutie rôznych druhov rastlín a živočíchov.

Deti v škôlke sedia na zemi s manažérkami kvality ovzdušia.
Zdroj: LIFE Populair

Investícia, ktorá má nevyčísliteľnú hodnotu

Jednou z investícií, ako môžeme formovať budúcnosť už dnes a prispieť k tvorbe udržateľnejšieho sveta pre nás všetkých, je vzdelávanie a výchova detí v oblasti životného prostredia. Deti do seba nasávajú informácie ako „malá špongia“, vnímajú všetko okolo seba. Je nevyhnutné ich učiť ako chrániť prostredie, v ktorom žijú už od útleho detstva. Preto aj my berieme túto časť našej práce veľmi vážne a za 3 mesiace sme postupne navštívili v Trnavskom kraji celkom 3 základné školy, 9 materských škôl, absolvovali 28 prednášok pre cca 580 detí. Jeden detský psychológ vyslovil veľmi zaujímavú myšlienku: „Deti netreba veľmi vychovávať, stačí pekne žiť a dieťa sa pridá.“ V mnohom sa s touto myšlienkou dá súhlasiť. Snažíme sa o to aj my, keď pozitívnymi príkladmi deti učíme, ako môžu samé prispieť k lepšiemu prostrediu nás všetkých.

Kde všade sme boli?

Vzduch je bezpochyby jednou z najdôležitejších zložiek životného prostredia. Nevieme bez neho prežiť viac ako pár minút a podobne, ako v rozprávke Soľ nad zlato, ho považujeme za samozrejmý. Dobrá kvalita vzduchu, žiaľ, nie je samozrejmosťou. Vysvetliť tému ochrany ovzdušia, ale nie je jednoduché. Najmä tým najzraniteľnejším – deťom –   ju prezentujeme práve preto hravou formou. V prvom štvrťroku tohto roka sme sa o to intenzívne snažili s Martou Bejdákovou, manažérkou kvality ovzdušia, v školách v Trnavskom kraji.

Základná škola Janka Matúšku v Matúškove

Na svätého Valentína sme navštívili malotriednu ZŠ Janka Matúšku v Matúškove. So žiakmi z 1. – 4. ročníka sme sa počas dopoludnia spoločne venovali enviro-výchovným aktivitám so zameraním na kvalitu ovzdušia. Interaktívnym spôsobom sme si predstavili hlavné zdroje znečisťovania ovzdušia a aj to, ako môžeme my sami bežnými činnosťami zlepšiť kvalitu ovzdušia. Ukázali sme si, ako vzniká inverzia, aj záchyt prachových častíc v továrňach. Keďže sú deti tvorivé, na záver našej návštevy sme si s nimi vyrobili vlastné odznaky s dôležitými posolstvami odkazujúcimi na ochranu ovzdušia a ceruzkové vrtuľky, pomocou ktorých je možné určiť smer vetra a šírenia znečistenia v ovzduší.

Základná škola Vančurova v Trnave

V krajskom meste Trnava sme boli v uplynulom období na návšteve v dvoch školách. Tou prvou bola Základná škola Vančurova. So žiakmi 5. ročníka sme si najprv v exteriéri školy zahrali hru Tímovo o ovzduší. Cieľom tejto pohybovo interaktívnej aktivity bolo žiakom priblížiť pozitívne a negatívne vplyvy na kvalitu ovzdušia. Na začiatku aktivity bolo úlohou detí uhádnuť, aké sú hlavné zdroje znečisťovania ovzdušia a na záver prebehla s deťmi prednáška spojená s diskusiou o ďalších zdrojoch znečisťovania ovzdušia, ako aj o spôsoboch, ako možno tento nežiaduci stav zmeniť. Počas interaktívnej prednášky žiaci súťažili medzi sebou v tímoch, zbierali body za správne odpovede, pričom boli na záver hry za svoju aktivitu, vedomosti a snahu odmenení všetci. Piatakom bol predstavený aj ručný prachomer na meranie prachových častíc, diskutovalo sa aj o monitorovaní, hodnotení kvality ovzdušia, webovej aplikácii Dnesdýcham, ktorá umožňuje sledovať aktuálny stav kvality ovzdušia aj v meste Trnava, kde sa aktivity odohrávali.

Dvojhodinovka s ôsmakmi bola o niečo viac odborná. Na úvodnej hodine sme žiakom, rovnako ako piatakom, priblížili oblasť ochrany a kvality ovzdušia. Po tejto hodine nasledovala aktivita v teréne, kedy sme so žiakmi pomocou ručného prachomera merali prítomnosť prachových častíc v ovzduší. Koncentrácie prachových častíc sme merali pri frekventovanej ceste, pričom žiaci počas merania do pripravených pracovných listov zaznamenávali okrem nameraných hodnôt aj ďalšie dôležité údaje, ktoré vplývajú na namerané hodnoty, ako napríklad meteorologické parametre, opis miesta merania, intenzitu dopravy a iné. Hoci sa pani učiteľka so žiakmi rozhodla výsledky meraní ďalej spracovať v rámci laboratórnych prác, namerané hodnoty prachových častíc preukázali vplyv cestnej dopravy už na mieste.

Základná škola Jána Bottu v Trnave

Záver mesiaca marec sme strávili so súťaživými žiakmi 5. ročníka Základnej školy Jána Bottu v Trnave. Počas celého dňa sme sa postupne mali možnosť stretnúť so všetkými troma triedami piateho ročníka. Aby naša návšteva nezostala v pamäti zúčastnených iba ako nudná prednáška v triede, opäť sme sa učili formou hrania. Počas zábavy, ktorá panovala medzi žiakmi, sa zároveň učili a ani o tom nevedeli J. Rozprávali sme sa o tom, ako chrániť naše ovzdušie, kde môžu sledovať jeho aktuálny stav a aké sú zdravotné vplyvy na naše zdravie v prípade, ak ovzdušie nie je v dobrej kvalite.

Materské školy v Seredi

Najviac našich vzdelávacích dní sme pobudli v meste Sereď, kde sa nachádza jedna zo 4 automatických monitorovacích staníc kvality ovzdušia v rámci Trnavského kraja. Postupne sme boli v 9 materských školách: MŠ Komenského A, MŠ Komenského B, MŠ Podzámska, MŠ Murgašova, MŠ D. Štúra A, MŠ D. Štúra B, MŠ Cukrovarská, MŠ Pažitná a MŠ Fándlyho. Ako správna návšteva sme so sebou na každú škôlku priniesli aj vzácny zabalený dar – čistý vzduch. Deťom od 3 do 6 rokov sme predstavili základne zložky životného prostredia, bez ktorých nedokážeme žiť - vodu, pôdu a vzduch, vždy v čistej a znečistenej podobe. Hravou formou sme sa porozprávali o tom, ako dokáže bežná domácnosť svojim nevhodným, avšak často nevedomým každodenným konaním, znečistiť ovzdušie sebe aj svojmu okoliu. Diskutovali sme o rôznych formách dopravy do a zo škôlky, spoločne sme vyčistili špinavý obláčik použitím magnetiek symbolizujúcich pozitívne aktivity a vyrobili si veternú vrtuľku.

Ako presadiť zmeny?

Jedným z hlavných zdrojom znečisťovania ovzdušia v meste Sereď a aj v mnohých iných, je bezpochyby individuálna automobilová doprava. Súčasťou ranného a poobedného dopravného zhonu sú aj malí škôlkari, žiaci a študenti. Pri našich návštevách v materských škôlkach sme sa na pracovnom stretnutí v meste Sereď stretli aj s mestským poslancom p. Štefanekom, ktorý okrem iného inicioval aj naše enviro-výchovné vzdelávanie v miestnych škôlkach. Na pracovnom stretnutí nám priblížil nárast intenzity cestnej dopravy priamo v Seredi. Pri svojej interpretácii vychádzal z dát celoštátneho sčítania dopravy Slovenskej správy ciest. Posledné prieskumy sa realizovali v meste v roku 2015 a následne kvôli pandémii až v roku 2022. Prieskumy sa vykonávali na hlavných ťahoch cez mesto, na konkrétnych uliciach:

  • M. R. Štefánika + D. Štúra (10499 / 14405 / +38%)
  • Bratislavská (4144 / 5217 / +26%)
  • Trnavská cesta (6569 / 11229 / +71%)
  • Cukrovarská (10573 / 12304 / +16%)
  • Čepeňská (8561 / 8214 / -4%)
  • 8.mája + Strednočepeňská (521 / 667 / +28%)

V zátvorkách sú informácie o počte prejazdov vozidiel v roku 2015 a v roku 2022, výsledný rozdiel je uvádzaný v percentách.

Z týchto dát je vidieť jednoznačný nárast dopravy takmer vo všetkých častiach mesta, čo má okrem iného za následok aj zhoršenie kvality ovzdušia. Uprednostnením automobilovej dopravy pred inými druhmi prepravy má za následok rast tzv. výfukových emisií, ale aj nárast koncentrácií prachových častíc, ktoré vznikajú pri odere bŕzd, pneumatík, vozovky, ale aj vírenie prachu. Zhoršená kvalita ovzdušia ovplyvňuje nás všetkých. Na citlivú skupinu obyvateľstva, kam patria aj deti, pôsobí vo väčšej miere. Deti v porovnaní s dospelými spotrebujú viac vzduchu a teda vdychujú aj viac toho znečisteného. Ich telo, orgány a imunitný systém sú vo vývoji, čo ešte viac zvyšuje riziko. Kvôli svojej nižšej fyzickej výške dýchajú bližšie k zemi, kde sa vo vyššej miere uvoľňujú koncentrácie niektorých znečisťujúcich látok. V členských a spolupracujúcich krajinách Európskej environmentálnej agentúry znečistené ovzdušie každoročne spôsobí viac ako 1 200 úmrtí ľudí mladších ako 18 rokov. To, že sa o tomto probléme málo rozpráva, žiaľ, neznamená, že tu nie je. Deti sa sami nemôžu chrániť pred znečisteným ovzduším, to môžeme urobiť len my, dospelí.

Tieto skutočnosti nás priviedli aj k rozhodnutiu realizovať v meste Sereď v priebehu tohto roka kampaň „Do školy po vlastných“. Spoločne sa tu v okolí vybranej základnej školy budeme usilovať, v spolupráci s poslancom p. Štefanekom a ostatnými zainteresovanými stranami, identifikovať prekážky, ktoré môžu brániť pred voľbou alternatívnej formy dopravy. Priamo v teréne so žiakmi zmapujeme bezpečné cesty do školy a všetky poznatky, vrátane návrhov vhodných riešení, budeme tlmočiť samospráve, zriaďovateľom, rodičom a žiakom. Otázka zmeny často v tomto prípade nie je ani tak otázkou financií, ako skôr o povedomí danej témy a od ochoty zmeny svojho správania.

Náš prvý štvrťrok na školách v číslach

Envirovýchovné aktivity nie sú jedinou úlohou manažérov kvality ovzdušia. Napriek tomu nás práca s deťmi napĺňa, dobíja nás energiou a vidíme v nej veľký zmysel. Všetky tieto naše aktivity by však neboli možné, nebyť zanietených riaditeliek/riaditeľov, pedagogičiek/pedagógov, učiteliek/vychovávateliek, či poslankýň/poslancov. To všetko sú kľúčové osoby, bez ktorých by sme túto tému medzi deti dostali len veľmi ťažko. Bezpochyby je dôležité vzdelávať sa v adaptovaní na zmenu klímy, chrániť naše vody a pôdu. Nemôžeme však zabúdať na zložku, ktorej je stále venovaný nedostatočný priestor. Vzduch je síce neviditeľný, nedá sa nahmatať, ale napriek tomu je jeho hodnota nevyčísliteľná. Veríme, že naše  environmentálne aktivity deti zaujali a zároveň sme v deťoch vzbudili záujem o ovzdušie a takýmto spôsobom pomáhame vytvárať novú generáciu zodpovedných ľudí, ktorí si budú vážiť a chrániť našu prírodu, našu planétu Zem.

Mičáková

Mičáková Katarína

Ministerstvo životného prostredia SR

Od apríla 2020 pôsobím ako manažérka kvality ovzdušia v rámci Trnavského kraja. Ako mame dvoch detí mi nie je ľahostajné, v akom prostredí budú vyrastať moje deti. Chcem ich vychovávať v zdravom prostredí a dobre informovanej spoločnosti, kde sa ovzdušiu venuje dostatočná pozornosť. Nechcem iba nečinne čakať, kým sa problémy vyriešia samé. Svojimi aktivitami v rámci projektu aj mimo neho chcem prispieť k zlepšeniu stavu dôležitej zložky životného prostredia – ovzdušiu. 

Zdieľaj: