Aktualita
Globálne vyhliadky elektrických vozidiel na rok 2023
21. 06. 2023 Mobilita
Trhy s elektrickými automobilmi (EV) zaznamenávajú exponenciálny rast, ich predaj v roku 2022 prekročil 10 miliónov. Očakáva sa, že predaj EV bude do roku 2023 výrazne pokračovať. IEA očakáva, že do konca roka 2023 sa dosiahnu predaje 14 miliónov EV, čo predstavuje medziročný nárast o 35 %, pričom nové nákupy sa zrýchlia v druhej polovici tohto roka.
Tri hlavné trhy, ktoré dominujú globálnym predajom, sú: 1. Čína (60% celosvetového predaja EV), 2. Európa (predaj EV sa v roku 2022 zvýšil o viac ako 15 %) a 3. USA (v roku 2022 sa predaj zvýšil o 55 %)
Predaj EV je vo všeobecnosti nízky mimo hlavných trhov, ale rok 2022 bol rokom rastu v Indii, Thajsku a Indonézii. Celkovo sa predaj EV v týchto krajinách v porovnaní s rokom 2021 viac ako strojnásobil a dosiahol 80 000.
V roku 2022:
- globálne výdavky na EV presiahli 425 miliárd USD, čo je o 50 % viac v porovnaní s rokom 2021. Len 10 % výdavkov možno pripísať vládnej podpore, zvyšok pochádzal od spotrebiteľov.
- dostupným modelom EV dominovali hlavne SUV a veľké autá, pričom 60 % dostupných EV v Číne a Európe predstavovali BEV (battery electric vehicle). V USA bol tento podiel ešte väčší. Batériové elektrické SUV majú často batérie, ktoré sú dvakrát až trikrát väčšie ako majú malé autá a vyžadujú viac kritických nerastných surovín a minerálov.
- počet dostupných modelov EV dosiahol 500, čo je viac ako dvojnásobok modelov dostupných v roku 2018. Trh s EV sa stáva čoraz viac konkurencieschopnejší.
- na celom svete sa predalo takmer 66 000 elektrických autobusov a 60 000 stredne ťažkých a ťažkých nákladných vozidiel, čo predstavuje približne 4,5 % celkového predaja autobusov a 1,2 % predaja nákladných vozidiel.
- podiel EV vyrobených v Číne a predaných na európskom trhu sa zvýšil na 16 %, z približne 11 % (2021).
Nárast dopytu po EV poháňa dopyt po batériách, a tým aj súvisiaci dopyt po kritických nerastných surovinách (mineráloch). Dopyt po automobilových lítium-iónových (Li-ion) batériách sa v roku 2022 zvýšil o približne 65 % na 550 GWh (v roku 2021 predstavoval približne 330 GWh). Zvýšenie bolo spôsobené predovšetkým v dôsledku rastu predaja elektrických osobných automobilov. V roku 2022 výroba batérií do EV viedla k 60 % dopytu po lítiu, 30 % kobaltu a 10 % dopytu po nikle. Len pred piatimi rokmi boli tieto podiely okolo 15 %, 10 % a 2 %. Zníženie potreby kritických materiálov bude dôležité pre udržateľnosť, odolnosť a bezpečnosť dodávateľského reťazca, najmä vzhľadom na nedávny vývoj cien materiálov pre batérie.
Nové alternatívy konvenčných lítium-iónových batérií sú na vzostupe. Budujú sa aj dodávateľské reťazce pre (bezlítiové) sodíkovo-iónové batérie s viac ako 100 GWh výrobnej kapacity (fungujúcej alebo ohlásenej), pričom takmer všetko je v Číne.
Dodávateľský reťazec EV sa rozširuje, ale výroba zostáva vysoko koncentrovaná v určitých regiónoch, pričom Čína je hlavný hráč v obchode s batériami a komponentmi EV. Európa je najväčším obchodným partnerom Číny pre elektromobily a ich batérie.
Zdroj: S. Fruhauf, SM SR pri OECD, IEA/OECD- Global Electric Vehicle Outlook 2023 (26.4.2023)